ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Dag 53

Publicerad 2012-09-06 17:14:51 i

En av mina största utgifter här nere är kommunikation. Telefonavgift, internet. I månaden laddar jag på med cirka 200 kronor på min telefon. Att tillägga på det är att jag använder min telefon otroligt lite här. Sms som mest, ringa om jag absolut måste. Internet är en lurig fråga. För tillfället är jag uppkopplad på ett nät som är pre-paid. Jag går till en kassa några kvarter från där jag bor och betalar. 300R för 8GB. 1R är cirka 1 krona, fast lite billigare. Enkelt att översätta. Än då länge så vet jag inte om 8 GB är mycket/lite eller alldeles lagom. Men förutom mina 8 GB hemma (300R) så betalar jag internet varje gång jag loggar in på en dator i skolan. Allt som allt lär ju det också bli några hundra på en termin. Något som vi tar så förgivet, enkelt och relativt billigt är helt annorlunda här. 

Annars så lever jag nog helt OK här. Har en hyra på 3150R i månaden. I svenska priser är det helt OK. I Sydafrika är det en förmögenhet. Att tillägga så delar jag lägenhet med 3 andra. Maten är relativt billig, framför allt att gå ut och äta. 2-rätters med vin på en relativt fin restaurang kostar väl cirka 130R, inte att klaga. Jag hyr en cykel under hela terminen för cirka 400R. Jag försöker göra utflykter varje helg. Vårt studiebidrag från Sverige ligger på runt 8000 kronor, än så länge har jag klarat mig bra på dessa pengar.

Men låt oss sätta detta i perspektiv. I Sydafrika anses du vara en höginkomsttagare med en inkomst på 5000R/år. PER ÅR! Att tillägga tjänar cirka 1/3 av sydafrikas befolkning under 2500R per år. 39,6% av den summar var svarta, 15,5% coloured och 0,9% vita. De senaste åren i Sydafrika har en utveckling i fattigdom skett. Landet har blivit rikare. Dock har även ett skifte i vilka som äger mer ändrats. Skillnaden mellan fattiga och rika har inte utvecklats till att fattiga blir fattigare, men att klyftan mellan rika och fattiga har förändrats i att de rika har blivit rikare snabbare. Att resa förbi (notera förbi och inte i) en township kan för många vara otroligt påfrestande och jobbigt. ”Hur kan världen vara skapt på detta sätt?”, ”vilka otroliga orättvisor” etcetera etcetera..  Vad många inte är medvetna om är att de individer som befinner sig ofta är relativt lyckligt lottade. De har lyckats ta sig från svårigheterna på landsbygden där den extrema fattigdomen äger rum. Att vara kvinna, svart, inte gått i skolan, vara infekterad av AIDS, bo i en by med många kvinnor utan anställning är  iprincip det lägsta i form av klasser i Sydafrika. Men vi turister stöter sällan på denna syn. 

Att tala om fattigdom är svårt. Är ekonomi komparativt med lycka? När är man fattig? Finns det fattiga i Sverige – i jämförelse med vad? Om du är en coloured man utan AIDS och med ett jobb där du tjänar runt 2500R om året boende i en township, skulle du då definiera honom rik, eller som utanför fattigdomsgruppen?

Dela min hyra 4 gånger och du får summan av vad 80 % av Sydafrikas (svarta) befolkning tjänar per år. Av den vita befolkningen kan 10 % räknas in i denna grupp. 60 % av den svarta befolkningen tjänar runt 500R per år. Det är ungefär vad jag spenderar på kommunikation per månad här nere. Det får min verkligen att tänka på min situation att leva, mina val och hur jag ekonomiskt sätt är otroligt lyckligt lottad.

Jag har som sagt börjat min intensivkurs och har än så länge dykt ner i utvecklingsekonomi – och herregud vad intressant det är! Än så länge tror jag min klass har det ganska svårt att följa vår föreläsares tankar och vägar att gå. Vi kommer alla från ett social sience-perspektiv medan han har en ekonomisk bakgrund. Han fiskar efter svar som vi ofta inte tydligt ser, då vi ofta ser till andra faktorer än de direkt ekonomiska. Normer, värderingar, politisk utveckling, maktkamp i form av samhällig utveckling. Det kommer bli otroligt mycket jobb men jag ser verkligen fram emot de här 3 veckorna.

Vi har varit ute och ätit 3-rätters och ska till helgen ska vi åka till Swellendam och besöka en community. Jag vet inte riktigt hur den svenska staten skulle sett till utgiften vin och brandy-smakprovning på kvittot från den samhälliga fakulteten men här verkar det fungera helt OK. 

Förra helgen var jag i Kapstaden och träffade upp min gamle vän Pieter som jag lärde känna i Mozambique. Vi åt, kollade på skejt och hängde mest. Herregud vad jag älskar den staden. Men det enda fotot jag fick från helgen var ett foto på hans rumskompis katt, så håll till godo!

 

Jag saknar er!

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2012-09-30 06:30:34

Shit vilket bra inlegg! Vilken tankestellare!

Jag vill hora mer, veta mer, forsta mer, prata mer om detta!

Du inspirerar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela