ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Tänkte hålla koll på dagar, men är redan förvirrad..

Publicerad 2012-07-25 10:46:40 i

Veckan har startat, måndag morgon iförrgår med ny kurs. 27 förväntansfulla och aningen förvirrade internationella studenter möttes utanför admin A för att tillsammans i bussar åka ut till Lyndoch där vi de närmaste 10 veckorna kommer spendera 2 dagar i veckan. Kursen jag ska läsa heter Learning for sustainable community engagement (LSCE) och är en 18 ETCS-kurs. Lyndoch är en grön community som odlar sina egna grönsaker och som driver en skola för barn och ungdomar från den närliggande kåkstaden Kayamandi och från farmer runt om kring Stellenbosch. Vår föreläsare är en man i 50-års åldern som heter Grant Demas. Det lilla jag sett av honom har gett mig en bild av en grymt inspirerande, stark men ändå känslig individ. De av er som läser detta som känner till Ingvar Rönnbäck kan likna Mr Demas med Ingvar x 10. Det första vi skulle göra var att gå ut och hitta något på/ur marken som liknande vad vi hade för förväntningar på kursen. Stenar, jordtuvor, grenar, blommor och blad kom inbärandes till klassrummet och så fick alla förklara. Kursen kan kanske för vissa kännas ganska ”flummig” men på något sätt har Sollefteå härdat mig. Eller snarare så uppskattar jag denna typ av inlärning. Samtal, diskussioner, gruppkänsla och engagemang. Något jag däremot kände något svårare för var det social work vi ska göra på communityn. Som jag hade uppfattat det skulle vi studenter engageras i HELA communityns utveckling genom att hjälpa till men ALLT som kan behövas. Med detta trodde jag de menade hands on på exempelvis byggnader, närområden etc. Men ack vad fel jag hade, vi ska helt enkelt enbart arbeta med barnen. Och ni som känner mig vet väl på ett ungefär vad jag tycker om barn.. Inte att jag inte tycker om barn, jag vet bara inte hur jag ska bete mig runt omkring med. En dag i veckan kommer hålla i lektioner för barnen där vi tillsammans med deras ordinarie lärare. Detta ska vi alltså planera, utveckla och hålla i. GULP! Jag uppskattar att få jobba fysiskt. Så denna kurs största utmaning för mig kommer nog inte vara de 10 uppsatserna vi ska lämna in, planeringsmötena vi ska ha eller video/fotopresentationen på 20 minuter vi ska utveckla, utan att helt enkelt bara sitta ner, mitt emot en kid och komma på vad jag ska säga.

Under dagen fick vi gå runt i skolan och titta hur de har det, vi fick äta ”a pot of earth” vilket menas med grönsakssoppa. Varje fredag och måndag kommer vi åka med den ökända ”metron” som går till några av de större städerna i Kapstadsregionen. Många sydafrikaner väljer att inte åka tåget (kanske främst för att dessa har råd med en bil) men också för att de helt enkelt inte vågar. Många rykten om mord, hot, påhoppningar och att bli bestulen cirkulerar kring tåget, något som Mr Demas vill dementera genom att vi faktiskt ska använda många sydafrikaners transportmedel. Under 10 år som kursen har gått har ingen någonsin blivit attackerad eller påhoppad. Plus att vi är en grupp på 27 personer, så jag tror att det är ganska så lugnt.

Måndagskväll spenderades inomhus med filtar, snack och fruktsallad med chokladsås och glass. För trots att vintern existerar här nere är sydafrikas frukt 1000 gånger mer smakrik än det vi har tillgodo hemma – mums!

Så idag är det onsdag, igår hände inget mer spännande än att jag fick äta en pecanbulle med toffeesås på Cinnabun, det BÄSTA stället för kanelbullar. Linn, jag, Julle och två amerikanskor som heter Megan och Emma käkade frukost ute (vilket är billigt här i SA) och strosade mest omkring i stan. Jag har klantigt nog tappat bort min mössa vilket jag gråter blod och floder över. Dessvärre fanns det inga enkla, vanliga, svarta (japp, hipstermössan!) mössor, så om någon har en mössa till övers kan ni gärna få skicka den till mig. Ska posta min adress senare så får ni gärna skicka andra saker också, som exempelvis kaviar eller svenskt godis!  

Idag ser nog planen ut som sådan att jag och Julle med 3 personer från LSCE-kursen ska ut på hajk. Ska tydligen finnas några riktigt sjyssta hajkvägar runt om i området och det skulle vara riktigt kul att se sig om lite, vad som finns runt omrking. Än så länge har jag spenderat veckan som jag varit här på studenthuset, inne i stan, hos Julle eller på campus. Så jag tror det är dags att vidga vyerna lite. Jag återkommer med bilder från dagen.

Kram! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela