ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Dag 10

Publicerad 2012-07-26 20:09:18 i

Gårdagens trek av Simonsberg var ju helt ofattbart jobbigt. Hajkat har jag gjort förut, och har verkligen njutit av det, bland annat Inkaleden, upp till toppen av Islands högsta vattenfall (mer kan ni läsa i tidigare poster) och Taffelberget, men det här var någonting helt nytt! Mina ben har nog aldrig varit så trötta och mitt hjärta har nog aldrig bultat så hårt. Och då ska det tilläggas att trekken varken var särskilt lång eller hög – men brant! Hur högt vet jag inte men tillräckligt för att både jag och Linn stadigt började ta vattenpauser allt oftare. De två amerikanarna och Julius som var med knatade snabbt före medan jag och Linn kämpade som att det gällde våra liv. Galet nöjd var jag dock när vi stod högst upp på toppen men en matsäck som kändes både välbehövd och välförtjänt.

Idag har jag och Julius inte gjort mer än att gå runt på stan och fixa med massa saker gällande skolan. Dessutom tog vi oss till Melissas Food shop, en super mysig affär med café i samma byggnad med DE GODASTE bullarna, kakorna, wrapsen, kaffet, i princip allt man kan äta. Jag vill inte gå runt med min kamera under dagarna när jag vandrar runt i stan, så tyvärr uteblir bilder men jag ska försöka bli bättre, jag lovar!  Efter lite mer än en vecka har jag lärt mig 4 saker i Stellenbosch:

1.     ALLT tar tid. Oavsett om det är att köpa ägg till att lämna ett papper till att bara möta upp någon. Verkligen allt tar dubbelt så lång tid som man från början planerade. Varför vet jag inte, kanske handlar om att ingen av oss utbytesstudenter har rutiner än vilket gör att man inte vet hur eller var man ska ta sig eller göra saker på.

2.     Jag vill aldrig mer gå i ett köpcentrum. De senaste dagarna har vädret varit ganska kasst vilket gjort att köpcentrumet varit lite av en räddare. Det betyder inte att det blir roligare och roliga att gå in och ut i samma affärer gång på gång. Det betyder inte heller att man INTE väljer att lägga pengar på saker som egentligen är sjukt onödiga.

3.     Att äta ute i Sydafrika är grymt billigt – aka man slösar pengar på att vara lat genom att inte laga egen mat, plus att man gärna äter mer än vad man behöver. Aktas!

4.     Att inte känna så många och bo något off är not to recomend. Gå ut på krogen och vara beroende av att folk ska följa dig hem, eller inte hunna ta dig till biografen för att det är mörkt ute gör att jag får panik. Att känna sig begränsad och beroende av andra människor är något jag aldrig riktigt upplevt tidigare på samma sätt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det men hoppas det är något jag kommer kunna anpassa mig till och känna av när var och hur jag kan och inte kan/bör vistas ensam, vem jag faktiskt kan lita på och mer praktiskt hur jag vistas i Stellenbosch. 

Glömde säga! Jag har även införskaffat mig en sjukt snygg cykel så nu kan jag swosha förbi alla människor och komma dit jag ska supersnabbt. Dock är jag inte riktigt van vid vänstertrafiken än, men det kommer nog snart. Så imorgon är det dags för Lynedoch och LSCE-kursen igen. Kommer bli spännande att faktiskt börja våra lektioner, som jag har förstått är det en ganska tung kurs så det känns bra att föreläsaren ska bryta ner kursen lite imorgon för att göra den mer lättöverskådlig.

Hoppas ni har det fint oavsett var ni är, bättre än här förmodar jag för regnet öser ner som aldrig förr åter igen. Yippie..!

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela