ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Ingen aning

Publicerad 2012-08-28 20:23:14 i

Vilken dag, jag är helt slut. Vem hade kunnat tro att grupparbeten skulle kunna vara så dränerande? Jag är trött, slut, orken bara försvann idag. Den ackompanjerande hostan och huvudvärken gör det hela nog inte så mycket enklare, men idag har varit en tuff dag. Intensivkursen börjar daga sig, vi börjar nästa måndag. Herre då kommer det börja jobbas *skriva som satan på min ångestkarta!* Vi arbetar i min grupp på att utveckla ett projekt ute i Lynedoch med min klass som jag är lärare åt. Vi har tillsammans med eleverna kommit på att vi vill utveckla en bok, med historier skrivna och ritade av barnen, som vi sedan kan sälja till folk i communityn. Överskottet för boken ska gå till att måla om elevernas klassrum, städa upp runt omkring skolan och förhoppningsvis kunna köpa in lite pennor och tillbehör. Det kommer bli sjukt mycket jobb, framför allt med tanke på att vi satt i timmar idag och i princip inte kom fram till någonting. Men vi är peppade i alla fall!

Jag har aldrig tidigare jobbat med en så speciell grupp. Vi är 3 stycken, jag, Julia från Holland och Kristen från USA. Kristen har aldrig varit utanför USA och berättade idag att vi i LSCE var de första hon någonsin pratat med som inte har engelska som modersmål. Tydligen har de inte invandrare i hennes delstat då..? Iallfall. Vår grupp har ganska svårt att kommunicera med en individ som knappt kan uttrycka sig alls på engelska, en person som känner sig relativt obehindrad (notera relativt!) aka jag och till sist en som talar det flytande. Oh herre gud vad jag aldrig trodde att något liknande skulle kunna skapa så mycket problematik.. Förutfattande meningar vad den ena tror att den andra menar, kommunikationen är så LÅG nivå. Och då säger jag verkligen inte att jag är bättre på något sätt. Det är verkligen bara så intressant att något så basalt som att försöka förklara sina idéer eller vad man menar kan sluta med sådana missförstånd. Ännu mer komiskt är det att referera våra utspel som ”diskussioner” och inte faktiska osämjor, som det faktiskt är. Hej förnekelse inför problematik 2.0. Det är frustrerande att inte kunna tala helt obehindrat, att kunna förklara sig på ett tydligt och bra sätt utan att behöva lägga till ”do you understand me?” eller uttrycka specifika föremål för ”thing” för man inte kommer på vad det specifika ordet är. Sååå, frustrationen är något på topp idag. Men hey, en bra ursäkt att låta sig äta choklad (som om det inte skulle hända ändå..)

Ikväll ska jag på Pulp movie, en biograf i vårt ”studentpalats” där man betalar 150kr för medlemskap för en termin och får se hur mycket film man vill, gratis. Ikväll visar de The hunger games, aldrig sett den förut. Iallfall, funtar på att åka in till Kapstaden i helgen, 2 konserter att vilja gå på. Den ena är Little Dragon med 300 kr i inträdesavgift, eller Talib Kweli med 90kr (90fuckingKRONOR!). Tror förhoppningsvis det blir den senare, om jag lyckas läsa ut båda böckerna på fotona nedanför.. Har bara börjat med ena så vi får se hur den sagan slutar.

Saknar er, Sydafrika har sett bättre dagar än idag måste jag säga. Tacka Julle aka personlig psykolog.

 


(allt ser så mycket dystrare ut i svart/vitt)

 

 

 Det var min contribution för dagen. Vänligen notera de fantastiska bilderna över. 

 

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2012-08-29 00:04:57

Jobbigt men lärorikt. Kommunikation är otroligt viktigt, men tänk på att språket EGENTLIGEN bara för står för en liten del. Försök att ta ett djupt andetag och tänk på vad du själv utstrålar. Det låter som en naturlig process ni går igenom. Allt kommer bli bra! Ta en till bit choklad vettja!

Kärlek från mej!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela