ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Dag 33 - 34

Publicerad 2012-08-19 17:06:00 i

Trött i kropp och sinne, men vilken helg! Äntligen fick jag spendera lite tid i en av mina favoritstäder - Kapstaden! Nästan hela LSCE-gänget åkte direkt från föreläsningarna i Lynedoch till Kapstaden i fredags eftermiddag. Vi kom till Kapstaden, checkade in på hostelet och drog ut på stan. Då vi var nästan 20 (!) pers som åkte tillsammans valde vi att splittra upp oss under middagen för att göra det lite enklare för oss. Senast jag var här gick jag och Madde (<3) på världens bästa hamburgerresturang på Long Street, så den valde vi att leta upp igen. Royal Eatery är ett MÅSTE för alla som besöker Kapstaden med fantastiskt god mat och sjysst inredning. Dessvärre hade jag inte med mig någon kamera, så ni kommer inte få se hamburgerunderverken. Kolla in deras hemsida dock: http://www.royaleeatery.com/
 
Kvällen blev någoluna ung efter ett par varv på diverse barer och dansgolv. Morgonen därpå började vid 9, här skulle 20 personer äta frukost tillsammans för att sedan ta sig ut till Old Biscuit Mill (http://theoldbiscuitmill.co.za/) för att äta, njuta, suktas och fröjdas. OJ vad vi åt, OJ vad suktade vi blev och OH vad mätta vi blev. Se nedan för ett smakprov på allt häftigt och härligt marknaden hade att bjuda på! 
 
Straxt efter 14 åkte vi hem mot hostelet för att byta om och preppa för rugbyn. Nu skulle vi minsan se hur det var att vara en äkta Afrikaanerstudent och kolla på rugby. Dessvärre fattade jag i princip ingenting av reglerna, jag tycker mest att det ser ut som att de ligger och kramas. Antar att det är mer i spelet än så.. Men det var kul att gå på en äkta rugbymatch och känna energin. Vi käkade pommes och donuts och skrek och målade oss i ansiktet - sånt man ska göra när man åker på match :)
 
Senare på kvällen hamnade jag och delar av gänget på en italiens restaurang, käkade pasta och pizza och njöt mest av kvällen. Den slutade med att vi drog till Zula Bar (http://www.zulabar.co.za/) och tittade på två olika band, en halkass Jason Mraz-kopia och ett punk/ska/reagge band som fick oss att röra på oss. Efter sista låten stupade vi i säng efter en LÅNG dag, vaknade upp och tog tåget hem till Stellenbosch. Att åka Metron mellan Kapstaden och Stellenbosch tar cirka en timme och funkar helt OK. Det är rekomenderat att åka på dagen och gärna med ett lite större sällskap - rånrisken på tåget är ganska stor. 
 
Förutom en fantastisk helg har min hjärna varit lite reflekterande över andra saker här nere i Sydafrika. Att läsa vid Stellenbosch har verkligen öppnat mina ögon och perspektiv på Sydafrika och situationen här nere. Vi läser en bok i en av mina kurser som heter "Knowledge in the blood" av Jonathan Jansen som di DEFINITIVT bör läsa om ni är intresserad av nutidshistorien av Sydafrika. Här talas kring det "döda" apartheid som i allra högsta grad lever vidare och framför allt i universitetskretas, då framför allt Stellenbosch. Staden är afrikas näst äldska stad och har stor inverkan få Afrikaanertraditioner och kunskapsspridning. Boken beskriver hur kunskap och åsikter kring svarta vs vita lever kvar i ett land vars konstitution anses vara en av världens bästa, och hur det kommer sig. Hela frågan angående färg är så intressant här, jag  hade aldrig förstått hur Sydafrika fungerande förrän jag började läsa den kurs jag läser nu. Tydligen så är Afrikaanertraditionerna (de vita i sydafria, aka boer) så starka att många studenter inte ens vill ha internationella studenter på Stellenbosch campus för att vi pratar engelska (kolonsatörernas/deras fienders språk). Genom att enbart tala Afrikaans i skolan utesluter man iprincip hela den svarta befolkningen att kunna studera på högre nivå, vilket många vita anses vara gynnsamt. Det är skrämmande att kunskapsbasen (universiteten) i sydafrika även är bärare till så många fördomar, okunskap och segregering. Skolan ska vara en utvecklande och möjligehternas bas, inte där segregation och ojämlikhet har rätt att födas och frodas.
 
Iallfall, här kommer lite bilder från min helg:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela