ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Life in motion.

Publicerad 2011-02-02 15:14:22 i Allmänt,


Vi har haft var forsta forelasning. Vi har mottagit greetings och sang. Vi har overlamnar Vitameal for 3 barnhem i 3 manader. Vi har cyklat i timmar i stekande sol. Vi har dansat bootyshake for 100pers. Vi har skrattat och vi har (nastan) gratit. Och ungefar sahar kommer det vara i nastan 2 veckor till. Det ar tarande men givande. Vi ovar pa Chichewa sa vi pa nagot litet satt kan kommunicera med folket runtomkring. Det later mest som grot i mina oron. Pa kvallarna krashar vi i sang efter cykeltur pa cykeltur, efter att ha spenderat de senaste timmarna med att laga mat over den oppna elden och efter att ha forsok lasa iallfall en sida ur bockerna vi for tillfallet laser.

Har ar nagra bilder som representerar en uns av vad vi pysslat med de senaste dagarna:




Var granne lar oss att laga nsima, majsmjol blandat med vatten. Tjockt som klister och kanske inte den mest kulinariska upplevelsen jag varit med om. Men detta fortars till frukost, lunch och middag. Vi har dock blivit lite av mastare att laga mat over oppen eld, pasta, ris, potatismos, ja, nastan allt.









Flickorna som bor runt i byn. De kommer alltid till huset for att leka eller prata. Vi malar nagellack eller visar den uppblasbara jordgloben vi plockat med oss.







Skolan i byn Temba dar vi vistats de senaste 2 dagarna. Att ta sig dit kraver en cykeltur pa over en timme i gassande solsken och pa leriga vagar. I denna byggnad, som egentligen ar en kyrka, vistades minst 70 personer samtidigt. Lararna ar volontarer fran byn och eleverna lar sig att rakna, arstiderna och veckodagarna pa engelska. De ha inga hjalpmedel overhuvudtaget for utlarning utan anvander endast sina roster.







Harold som vi bor hos. Har haller vi en forelsaning for runt 400 elever i byn Temba. Vi pratar om far framtida drom och vilka svarigheter som kan appsta pa vagen, till exempel att fa HIV.


Sa, det var det for den har gangen. Hoppas ni kanner ni fatt lite mer av en inblick i var vardag. Och hoppas att ni har det bra?

KRAM KRAM, saknar er alla!

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2011-02-03 22:10:04

moa jag längtar sönder mig efter dig.

fortsätt rocka malawis rumpa och ta väl hand om dig.

puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela