ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

Life is what happens while you are making other plans.

Publicerad 2008-11-27 19:50:32 i Allmänt,



Hur många gånger har man inte stoppat sigsjälv. Eller skulle behöva göra det, och tänka på just dom orden? Jag tror att det är lite det som har hänt mig här. Jag har börjat inse hur underbart det är att uppleva. Känna, tänka, lukta, inse, förstå.

För tillfället sitter jag I Helens underbara toppvåning i mitten av Kapstaden nära Long Street, bohemområdet i staden. Staden glittar under förstret, luften är varm och de andra ligger och tar en liten lur mellan dagens upplevelser och nattens kommande bravader. Allt är stilla och jag känner efter bara några dagar att jag trivs, skulle nästan kunna säga att jag älskar den här staden. Eller det kanske är jag som trivs med migsjälv och jagsjälv trivs i den här staden.

Än så länge har resan varit underbart. Landade i Johannesburg och for direkt till ett hostel för mat och sömn. Dagen efter var det direkt ut på äventyr. Andriés var guiden, en lite äldre, välformad man i sina bästa (60) år. Helt underbart och han blev som en pappa för oss. Han varnade oss för vädret, att djuren skulle vara relativs skygga då det regnat och fanns mycket vatten i hela området. Vi hade otrolig tur, vi såg alla Big Five (lejon, leopard, buffel, elefant och noshörning) plus så extermt mycket mer (bl.a hippo, strutsar, krokodiler, alla möjliga typer av antiloper och fåglar). Höjdpunkterna var absolut första elefanten jag såg, en stor bjässe som gömde sig till vänster om bilen. Det enda jag kunde göra var att peka och stamma fram:
- el-el-eliiifffaaant!
Därefter blev det bara bättre och bättre. Elefant- noshörning- hippo- och impalabäbisar kom spingandes på löpande band. Lejon som attakerade och åt upp en pumba precis framför ögonen på oss och noshrningar som kom spingandes i full fart mitt framför bilen.Ett par otroliga dagar med en otrolig människa till guide.

Vidare till flygplatsen och nästa destination, Kapstaden! Landade hemma hos Helene och hennes rumskompis Sofie. I tre dagar har vi legat på stranden, utforskat staden, vart på vinprovning (jajjamensan, gissa vem som kan mer om vin än ni, alkisar), njutit, ätit, talat, tittat på stjärnorna, varit på underbara barer och snugglat upp med skorpioner. Fullspäckat men helt, helt underbart. Och bättre kommer det bli!

Jag ska minnsan lyckas fånga allt! I minnet.
Jag ska försöka spara allt, iallafall i minnet.

Zebror.
Zebror.

Örn vakar över sitt område.
Otroligt vacker örn.

Andrés vår underbara guide.
Vår underbara guide.

Dornierviner
Vinprovning på bl.a Dornier.

Solnedgång över Kapstaden och Viewers Point.
Solnedgång över Kapstaden och Viewers Point.


Så för tillfället känner jag min harmonisk, glad, exalterad, nöjd, lycklig, nyfiken. Men framförallt så fösöker jag uppleva så mycket som möjligt vid varje tillfälle som ges. Jag skulle inte vilja vara någonannanstans är var jag är precis just nu. I en toppvåning, framför en dator, lite söming med fyra personer runt omkring mig som ligger och sover och jag vet att just i det här tillfället så mår jag helt underbart.

Jag saknar er alla otroligt mycket. Och jag är otoligt tacksam att jag har möjligheten att göra det. Tack.

Kommentarer

Postat av: Anton

Publicerad 2008-11-27 20:55:42

Ja alltså det låter ju fantastiskt och alltihop. Men det enda jag kan tänka på nu är att er guide inte har några lökringar under armarna trots att det (antar jag) väl iaf är lite varmt? Det är sannerligen imponerande! Hur gör man? Hur luktade han?

Jaja. Hare fint!

Postat av: Jonas

Publicerad 2008-11-29 11:40:15

Det hela låter helt underbart, bara att du använder ordet underbar 8ggr gör ju att man förstår att du mår just sådär bra som man ska göra om man är i kapstaden och flänger runt. Jag önskar dig all lycka och önsakr mig en fotoupdate väldigt snart.

Kram!

Postat av: lena ekstrand

Publicerad 2008-11-30 15:39:52

fantastiskt. njut.........och vänta in själen när det behövs. låter som du kan det. love you /Mamma

Postat av: Moa

Publicerad 2008-12-01 22:23:05

Jag är vansinnigt avundsjuk, kan du ordna ett jobb till mig hos noshörningarna när jag är klar här? Saknar dig, Puss

Postat av: Karro

Publicerad 2008-12-08 09:57:49

Men AH! Vad ar en dag i Kapstaden, sakert trakigt och dotrist och alldeles,...ska jag spa pa?, jaaa...alldeles UNDERBART!

Jag blir helt varm av att du mar sa toppen!

Saknar dig!

Puss!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela