ettvarvruntjorden

Tänker mycket men försöker göra desto mer.

1084 dagar.

Publicerad 2013-05-06 20:50:46 i

Att våga uppskatta och se vad som faktiskt finns. Våga stå upp för sig själv men samtidigt förlåta. Våga släppa taget om det som inte vill försvinna, men samtidigt titta tillbaka och bara uppskatta, inte ångra. Att sluta tänka och börja göra. Att sluta göra och bara vara. Att tillåta sig att inte prestera men samtidigt inte drunkna. Att våga skratta, högt, med öppen mun, upp mot skyn. Att lyssna på musiken men inte bry sig om texten. Att våga möta, halva vägen. Varken mer, varken mindre.

Att våga hoppa, men av rätt anledning.

Tiden som går

Publicerad 2013-03-11 18:31:00 i

366 dagar och nästan på timmen på pricken. Ett år senare men inte mycket har förändrats. Förra årets low-point och insikt har åter igen bekräftats. På samma sätt i år åter igen. Skyller på omständigheter och andra männiksor. På bristande empati och historia. På motgångar och andras egoism. Skitsnack, dags att bryta sig ur. Dags att klättra uppåt istället för nedåt.

You

Publicerad 2013-03-06 18:05:33 i

If a tentacle attaches itself to a human, it releases a poison, and if you continue to rub the skin after the tentacle has been removed more poison or venom will be released. If you are stung, it is best to wash the area without touching.

trying to get rid of.

Survival

Publicerad 2013-03-02 15:38:10 i Allmänt,

is a matter of actively making the system work for you rather that attempting merely to survive it.

Friends

Publicerad 2013-02-12 10:33:00 i Allmänt,

"You grew your hair so I grew mine
They said the past won't rest
Until we jump the fence and leave it behind"

Moa vs Vic Falls

Publicerad 2012-11-22 09:11:18 i

Jag överlevde the almighty Vic Falls, ett av världens största vattenfall. Flyger till Australien om några timmar, hej hopp vi får se vad som händer. Hör av mig snarast. Kram!

Zimbabwe

Publicerad 2012-11-19 14:23:09 i

Den sista långa busssträckan på resan gick bra. Vi hade superflyt mellan Maun till gränsen till Zimbabwe där de bussar vi behövde tajma in kom direkt. Väl vid gränsen till Zim träffade vi ett tyskt par som var vänliga nog att plocka upp oss i deras bil. Nu har vi befunnit oss i Vic Falls i 3 dagar, lämnar till Zambia imorgon.

I Botswana var det mycket transportsträckor. Vi spenderade 3 dagar ute i bushen, campade och gick på walking safaris varje dag. Vi badade i deltat, blev hotade av hippos (läskigaste djuret i världen – dödar mest männiksor också). Vi lagade mat över öppen eld och såg allt från elefanter, giraffer, zebra, hyenor och impalas. Allt förutom såg vi från mindre än 30 meters avstånd, en dag hade vi en elefant som knatade in nästan precis på vårt läger.

Vi har enda sedan vi började resa bott i tält viket har gått helt OK. Lite blåmärken på höfterna men annars har jag vant mig att sova på marken otroligt fort – det är till och med ganska så skönt.

3 dagar sedan kom vi till Vic Falls. Igår åkte vi på riverrafting i Zambezifloden. Visst har jag riverraftat men herre gud det var ingenting mot vad som went down igår. De mesta nedgångarna var 4-5or i svårtighetsgrad. I min grupp var det jag, Andrea, Nicole, det tyska paret som plockade upp oss vi vid gränsen och ett amerikanskt par. Killarna skulle sitta längst fram men uppenbarligen var de så dåliga på att paddla så jag fick ta framsätet med ansvar för paddlingshasighet. Ganska så stolt kände jag mig.. De första nedgångarna gick superbt. Vid 8e nedgången fick vi välja mellan en 4a och en 5a och såklart så valde vi den svåra. Dessvärre. Vi välte och jag hamnade under båten, precis där kanten till båten var. Jag kunde inte andas på sååå lång tid men efter en stund lyckades jag ta mig under den omvälta båten i mitten där det fanns en liten luftficka. Med vågor och skit gick det knappt att andas där heller så jag var tyungen att gå under vattnet igen för att kunna ta mig upp bredvid båten. Fy satan vad läskigt det var och jag var ganska så skakig efter den händelsen. 3 timmar var vi ute och paddlade, vid 18 nedgången åkte vi omkull igen men den gången gick det mycket bättre. Summa sumarum var riverrafting på Zambezi bland det bästa jag gjort (förutom klättringen upp till lägret igen – tanter och farbröder var snabbare än oss!). Idag är muskelvärken inte nådig, kunde KNAPPT sätta mig upp från sängen (marken) i morse och blåsorna på händrena gör inte direkt livet lättare..

Just nu har vi tagit det lite lugnt på ett hostel i stan med mycket livemusik och sköna männiksor. Senare i eftermiddag ska vi ta oss till nationalparken för att titta på Vic falls från denna sida. Imorgon tar vi oss till Zambia för att göra Devils swim (en pool precis vid kanten till fallet) och titta på fallet från den sidan och sen börjar tiden tryta.

Jag har det bra, det är skönt att vara i resemode med backpackers och saker att göra. Dock märken jag av mina tankar kring framtiden och beslut. Dock är jag otroligt glad över att jag valde att resa på denna resa med Andrea och Nicole istället för att anpassa mig till den resa jag ursprungligen skulle rest på men som sedan helt ändrade planer efter eget tycke och smak. Hurra för att jag vågar stå på mig och inte bara accepterar. Jag är bummed att jag inte kommer ta mig till Mozambique och jag känner redan hur mycket jag saknar Kapstaden. Helt galet hur attached man kan bli av en plats, trots att jag inte känner så mycket folk eller spenderat så mycket tid där.

Jag försöker uppskatta mig tid här så mycket som möjligt, soaka upp lukter, platset och framförallt vara så öppen mot människor så mycket som möjligt. Har ju som sagt insett att jag och männiksor inte är A och O, eller iallfall inte varit den senaste tiden. Jag försöker. Det känns som att jag tagit 100 steg tillbaka i min egen utveckling och att jag måste klättra hela stegen igen. Jag vet inte om det handlar om val eller känslor. Om jag inte orkar eller helt enkelt inte vill. Det är en struggle men att jag bara gör det här resan med 2 personer jag knappt känner och ett enormt steg för mig.

Iallfall. Jag mår bra och ser fram emot vad som kommer.

Kram!

Namibia del 2

Publicerad 2012-11-12 21:59:52 i

34° och klockan är 18.00.  Vi har precis kommit fram till vårt camp i Sossusvlei, Namibia och svetten rinner fortfarande. De senaste dagarna innan ankomsten till Namib desert har spenderats i diverse bussar, hållplatser, bensinstationer och snabbmatkedjor. Vi (jag, Nicole från USA och Andrea från Kanada) började med att för en vecka sedan ta oss över gränsen från Sydafrika till Namibia. Mitt i natten blev vi avsläppta vid en bensinmack för att lifta in till närmsta stad och därifrån lyckas betala en kille som kunde köra de 40 mil  till staden Lüderitz. Väl framme (mitt i ingenstans) var alla hyrbilar slut och vi inser att det inte finns någon annan utväg än att åka tillbaka precis där vi kom ifrån. Bussen var full med fulla individer och efter mörkrets intråg insåg vi att stoppet vid vägkanten inte handlade om att sträcka på benen utan att deala droger.

Väl framme i Windhoek högre upp i landet lyckades vi få tag på en hyrbil, köpte mat för några dagar framöver och började den långa färden mot Sossusvlei. Vi lyckades hitta ett fantastiskt vattenhål vid en damm mitt inne i landet. Fem timmar senare ankom vi till campet. Här hade vi en pool mitt i öknen med springbocks vandrandes runt omkring oss. Under kvällen med stjärnorna över vårt läger såg vi vildhundar springa förbi. Morgonen efter tog vi oss ut till de kända sanddynorna, beunderade vidderna och sprang nedför branta sandbackar.

Vidare åkte vi mot Walvis Bay, en hamnstad med mycket sämre väder men en av världens största flamingopopulationer. Dagen sependerades med att sandboarda nedför sandstup, traska runt i stan och mest bara njuta av att vi inte smälte till döds till skillnad mot inlandets cirka 40°. Dagen efter kom vi till Swakpmund, Niamibias adrenalinstad. Här körde vi quad i en timme, slirade runt i sanden, blev ovänner med managern men lyckades trots det få köra fyrhjulingarna med växel istället för de automatiska. Score! Efter det styrde vi kosan tillbaka mot Windhoek där Nicole som jag precis lärt hur man kör bil manuellt fastnar i en poliskontroll och är nära på att få en bot på 1000kr för att hon hade svårt att få bilen att rulla i 1a gear. Även det lyckades vi tala oss ur.

Summa summarum, 6 hektiska dagar i Namibia men med häpnadsvärt vänliga och hjälpsamma individer. Jag vet inte hur många som förökte lösa våra problem, hjälpa oss att förenkla saker eller bara gav råd.

Idag vaknade vi 04.30 för att ta en buss mot Botswana vi nära missade då vår taxi inte kom och hämtade oss. Väl på plats vid bussen inser vi att den är alldeles överfull och vi kör med tricket att vi ”måste med bussen för att ta en anslutande flyg”. Det funkade så pass att vi fick sitta på golvet i bussen i 6 timmar och att tillslut bli avsläppta vid sidan av vägen 4 mil från staden vi skulle till. Något oroliga behövde vi vara vänta i 30min innan 2 snälla personer plockade upp oss och körde oss till stadens hotell. Här campar vi, har pool och resturang och förbereder oss för safaritur i Okavangadeltat de närmsta 4 dagarna innan kosan styr mot Vic Falls.

Så det är väl ungefär vad som har hänt de senaste dagarna. Är fruktansvärt trött men ville gärna uppdatera lite foton och meddela att jag lever och mår bra. Att resa med Nicole och Andrea går förvånansvärt bra, jag kände ingen av dem innan vi åkte iväg (vi har bara gått i samma klass) så det var något nervigt. Vi är 3 individer som jag tror komletterar varandra ganska så bra, det är nog det som gör att det fungerar.

Hör av mig snart igen, saknar er!

Kram!

Om

Min profilbild

Moa Ekstrand

Försöker ta dagen som den kommer men har ofta huvudet uppe i det blå - eller snarare på någon annan plats. Min utmaning är att uppskatta dagen, min styrka är min nyfikenhet och driften att alltid söka mig vidare.